به نظرشما روحانیونی که مردم را به ساده زیستی دعوت می کنند ولی خود سوار ماشینهای آنچنانی


به نظرشما روحانیونی که مردم را به ساده زیستی دعوت می کنند ولی خود سوار ماشینهای آنچنانی




    به نظرشما روحانیونی که مردم را به ساده زیستی دعوت می کنند ولی خود سوار ماشینهای آنچنانی می شوند باعث بی اعتمادی مردم نسبت به دین و سایر روحانیون باتقوا نمی شود؟

پاسخ :


مقصود از نفوس چیست؟ چه رابطه ای با روح دارند و جایگاهشان کجاست و علت نامگذاریشان به

1:



شیطان از آتش خلق شده پس چرا دیده نمی شود؟ دیده شدن از خصوصیات ماده است؟

با سلام به شما دانشجوی گرامی، از این‌که نسبت به مسائل اجتماعی جامعه به خصوص مسائلی که ارتباطی با مباحث دینی دارد، حساس هستید جای خوش‌وقتی بوده و قابل قدردانی هست.

اگر خداوند دیده می شد، چه می شد؟!
اگر بخواهیم پاسخی کوتاه به دغدغه فکری شما بدهیم، در یک جمله باید فرمود، بله، تجمل‌گرایی برخی از روحانیون باعث وهن دین و طیف وسیع روحانیون متقی و وارسته هست.


پاداش آخرخدمت برای کارمندان بازنشسته خمس دارد؟
که علاوه بر اون باعث بی‌اعتمادی عمومی نیز به دین و روحانیت می‌شود.


آیا مانند آیه وضو، آیه ای در مورد غسل نیز داریم؟
این امر، هم به دلیل نقش روحانیون در تبلیغ اسلام هست و هم نقش منحصر به فردی که روحانیت شیعه در ایجاد و بقاء یک نظام سیاسی دینی دارد.

جماع در ماه محرم، حکم خاصی دارد؟
اما لازم هست نسبت به این جواب کوتاه و اجمالی توضیحاتی نیز بیان شود و اکتفا به این مختصر نگردد.


اینکه خیمه ها را آتش زدند پس اهل حرم شب کجا خوابیدند؟
اکثر روحانیون شیعی، انسان‌هایی وارسته‌اند و در طول سال‌های تاریخ تشیع امتحان خود را به خوبی پس داده‌اند.


برای ازدواج موقت باید چه اقداماتی کرد؟ چگونه افرادی که مایل به این کار هستن رو می شه
از این رو در جای جای تاریخ تشیع و به خصوص در سرزمین عزیوقت ایران مایه خیر وبرکت بوده‌اند و اگر در بعضی از موارد جماعتی شأن و منزلت این منصب روحانی را فراموش کرده نباید به کل این طیف نسبت داده و همه را از زاویه این گروه اندک دید.

اون‌چه در این خصوص باید مدنظر قرارداد این‌که، لازم هست همه ما مسلمانان نسبت به اصل دین و عمل‌کرد و منش افراد تفکیک قائل شویم و به تعبیر حضرت علی (ع) از روی حق به افراد حق‌طلب برسیم نه از روی افراد به حق و حقیقت به این معنی که رفتار ناصواب افراد نبایستی ما را در اعتقادمان به حق و حقیقت سست نماید.

وظیفه‌ای که ما در برخورد با چنین رفتارهایی داریم ادای وظیفه امر به معروف و نهی از منکر در صورت وجود شرایط اون هست، به این صورت که محترمانه و دلسوزانه به کسانی که از منش اسلام دور شده‌اند تذکر دهیم که صلاح و رستگاری جامعه در گرو صالح بودن عالمان دین هست.

این امر مورد توجه أکید رهبران بزرگ روحانیت شیعه از ابتدا تا کنون نیز بوده هست، از این میان می‌توان به سخنان و رهنمودهای بزرگ پرچم‌دار نهضت روحانیت شیعه در تاریخ معاصر یعنی امام روح‌الله (ره)، اشاره نمود ، اونجا که می فرماید :«من متواضعانه و به عنوان یک پدر پیر از همه فرزندان و عزیزان روحانی خود می خواهم که در وقتی که خداوند بر علما و روحانیون منت نهاده هست و اداره کشور بزرگ و تبلیغ رسالت انبیاء را به اونان محول فرموده هست از زیّ روحانی خود خارج نشوند و از گرایش به تجملات و زرق و برق دنیا که دون شأن روحانیت و اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران هست، پرهیز نمايند و بر حذر باشند که هیچ آفت و خطری برای روحانیت و برای دنیا و آخرت اونان بالاتر از توجه به رفاه و حرکت در مسیر دنیا نیست که به حمد الله روحانیت متعهد اسلام امتحان خود را داده هست» (صحیفه نور، ج20، ص130.

) و ؛ «من اکثر موفقیت‌های روحانیت و نفوذ اونان را در جوامع اسلامی در ارزش عملی و زهد اونان می دانم و امروز هم این ارزش نه تنها نباید به فراموشی سپرده شود که باید بیشتر از گذشته به اون پرداخت.

هیچ چیزی به زشتی دنیاگرائی روحانیت نیست و هیچ وسیله‌ای هم نمی تواند بدتر از دنیا گرائی، روحانیت را آلوده کند» (صحیفه نور، ج20، ص244.

) ؛ و«یکی از امور مهم هم همین هست که روحانیون باید ساده زندگی نمايند.

اون چیزی که روحانیت را پیش برده تا حالا، و حفظ کرده هست، این هست که ساده زندگی کردند.

اونهائی که منشأ آثار بزرگی بودند - در زندگی- ساده زندگی کردند.

اینهائی که در بین امت موجه بودند که حرف اونها را می شنیدند، اینها ساده زندگی می‌کردند...

هر چه بروید سراغ اینکه یک قدم بردارید برای اینکه خانه‌تان بهتر باشد، از معنویتتان به همین مقدار، از ارزشتان به همین مقدار کاسته می شود.

ارز ش انسان به خانه نیست، به اتومبیل نیست.

اگر ارزش انسان به اینها بود، انبیاء باید همین کار را بنمايند.

انبیاء سیره‌شان را دیدید چه جور بوده.

ارزش انسان به این نیست که انسان یک هیاهو داشته باشد، یک اتومبیل کذا داشته باشد، یک رفت و آمد زیاد داشته باشد...

فکر کنید ارزش انسان را به دست بیاورید، ارزش روحانیت را از دست ندهید» (بیانات امام در جمع روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم و شهرستان تهران و ...

16/2/64، صحیفه نور، ج 19، ص 157 و 158).
نکته‌ای که در این بحث لازم هست مدنظر باشد این‌که؛ در هر قشر اجتماعی ممکن هست افرادی باشند که شأن اجتماعی اون قشر را رعایت نکرده و باعث برخی بی‌اعتمادی‌ها شوند.

این مسئله در مورد روحانیت به دلیل موقعیت خاص ایشان بسیار پرجلوه‌تر هست.

اندک لکه سیاه بر یک پارچه سفید کاملاً به چشم آمده و باعث جلب توجه دیگران می‌شود، درحالی‌که لکه‌های‌ سیاه بر پارچه‌ای رنگی چندان به چشم نمی‌آید و باعث جلب توجه نمی‌شود.

این به مانند وضعیت طبقه روحانیت و دیگر طبقات اجتماعی هست به این معنی که اندک خطای صورت‌گرفته توسط اندک افراد این قشر بسیار جلب توجه می‌نماید، در حالی‌که خطای قابل توجه توسط افراد قابل توجهی در اقشار و طبقات دیگر چندان به چشم نمی‌آید.

این امر هم باید در ذهنیت طبقه روحانیون هنگام عمل، مدنظر باشد و هم در ذهنیت عموم امت مسلمان هنگام قضاوت.
نکته دیگری که در این باره لازم هست به اون پرداخته شود این‌که در باره مال دنیا اون‌چه مورد نفی آموزه‌های دینی هست دلبستگی به مال دنیا و تجمل‌گرایی هست، نه خود مال دنیا.

داشتن مال دنیا و نیز تلاش در راه کسب اون، نه تنها مذموم نیست بلکه در آموزه‌های اسلامی کاملاً قابل ستایش هست و حتی سیره معصومین علیه‌السلام نیز می‌باشد.

داشتن مال دنیا اگر از راه حلال بوده و در امور مطلوب و مصالح جامعه اسلامی مورد هستفاده قرارگیرد به عنوان یکی از راه‌های ترقی معنوی به حساب می‌آید؛ ما در طول تاریخ بسیار عالمان دینی و افراد با تقوی را داشته‌ایم که از منابع مالی قابل توجهی برخوردار بوده‌اند و حتی می‌توان فرمود؛ منبع مالی یکی از مهمترین وسیله‌های پیشبرد اهداف یک اندیشه دینی و سیاسی هست.

فعالیت‌های مولی امیر المؤمنین علیه السلام، در احداث نخلستان‌ها و چاه‌های آب که درآمد سرشاری را نیز به دنبال داشت و یا اقدامات حضرت زهرا سلام‌الله علیها، در بازپس‌گیری فدک از غاصبان اون، همه با توجه به این گزاره مورد ارزیابی برنامه می‌گیرد.

یعنی غاصبان به این دلیل فدک را غصب کرده بودند، تا بتوانند منبع مالی اهل‌بیت را تضعیف کرده و ایشان را در پیشبرد اهدافشان با مشکل مواجه نمايند.

فعالیت‌های حضرت نیز در راستای خنثی‌سازی این توطئه صورت گرفته بود.

توجه به سیره ائمه معصومین علیهم‌السلام نشان می‌دهد که ایشان در راه اهداف اسلامی از بهترین امکانات دنیوی با توجه به شرایط روز هستفاده می‌کردند.

این امر در تاریخ زندگانی علمای شیعه نیز قابل رد‌یابی هست.

برای نمونه اگر به اصفهان سفری بکنید می‌توانید از موزه خانه مشروطه این شهر دیداری داشته و نسبت به این مسئله آگاهی‌های بیشتر به دست آورید.

خانه مشروطه اصفهان منزل شخصی یکی از روحانیون با نفوذ و متقی اصفهان هست.

شخصیتی که با اقتدار معنوی خود توانست رهبری نهضت مشروطیت را در اصفهان به دست گرفته و نظامی امت‌سالار را با مختصات دینی در یک‌صد سال پیش ایجاد کند و در حدود هشتاد سال پیش نیز به تدارک قیامی علیه هستبداد وابسته رضاخانی دست بزنند که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) پايه ی‌ترین قیام علیه رضاخان بوده هست.

یکی از وسائل مؤثر ایشان در این اقدامات بنیه مالی قوی ایشان هست که نباید از اون چشم پوشی کرد.

این درحالی هست که به تعبیر برخی بزرگان ایشان از درجه بالایی از معنویت برخوردار بودند.


در یک جمع‌بندی از مطالب مذکور باید فرمود؛ اون‌چه از نظر آموزه‌های اسلامی مذموم هست دلبستگی به مال دنیا هست نه داشتن مال دنیا، چرا که مال دنیا یک وسیله هست و به مانند هر وسیله‌ای دیگر، اگر در راه صحیح و مصالح جامعه مورد هستفاده قرارگیرد باعث ترقی معنوی صاحب مال خواهد بود و در غیر این‌صورت باعث تنزل معنوی انسان می‌شود.

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 5 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 04:11 ق.ظ به این سوال جواب داده هست.


94 out of 100 based on 44 user ratings 1294 reviews