29 سالم تمام شد. بیش 4 ساله قصد ازدواج دارم. مادرم مرا بیش از 60 جا برده ولی نشده نه اینکه


29 سالم تمام شد. بیش 4 ساله قصد ازدواج دارم. مادرم مرا بیش از 60 جا برده ولی نشده نه اینکه




    29 سالم تمام شد. بیش 4 ساله قصد ازدواج دارم. مادرم مرا بیش از 60 جا برده ولی نشده نه اینکه اونا نخوان! دو دفعه خودم زدم به بی خیالی و هر چه تفاوت دیدم بی خیال شدم که ازدواج سر بگیره ولی آخرش هیچ جوری توافق حاصل نشد. 2 تا را که من خواستم خانواده موافق نبود. یکی هم پدرش نه گفت. خلاصه الان به قول جوان ها قات زدم. شب ها دیر خوابم میره. فشار تنهایی زیاد شده. فشار جسمی خصوصا با وضعیت خراب جامعه زیاد شده. زود رنج شدم. الان 5 ماه است که به موقع سر کار نمی روم. ارتباطم با دوستانم خیلی کم شده. خصوصا اکثرا ازدواج کرد. (با عرض معذرت) خاک بر سرش کنند، با یکیشون هر وقت صحبت می کنم میگه با خودت چی کار میکنی؟! نمی دونم خواست و آزمایش الهی است؟ اشکال از منه؟ دعا نکردم!؟ من که رو سیاهم، مگه رو سیاه ها خدایی غیر از او دارند؟ از خدا بخوام!؟ مشهد برم!؟ به چهارده معصوم متوسل شود!؟ قم؟ جمکران؟ ... شب قدر؟ عید فلان ...؟ محرم؟ خلاصه جواب نداده! میخوان بگذارند به حسابم!؟ ای آقا من الان تشنمه دارم می میرم! دیگه از هر چی خواستگاری رفته حالم به هم میخوره.

پاسخ :


من دوست دارم کربلا برم اما همسرم راضی نیست (یعنی از خطراتی که برام داره می ترسه) می خواستم

1:



می خواستم به طور کامل و مبسوط در مورد مهدی اخوان ثالث توضیح دهید، خط فکری او، گرایشات

همانطور که می دانید ازدواج یکی از مهمترین حوادث و رویدادها ی زندگی هست و نقش مهمی در سرنوشت و سعادت و خوشبختی انسان دارد ، مضافاٌ بر اینکه اگر به نحو صحیح انجام پذیرد بسیاری از نیازهای انسان را اعم از نیازهای عاطفی و جنسی را تاْمین و باعث آرامش روحی انسان می شود بنابراین در عین حال که نباید در انتخاب همسر خیلی وسواس گونه عمل کرد اما دقت ،شناخت و اتخاذ تصمیم حساب شده و بالاخره انتخاب صحیح از شرایط ضروری یک ازدواج موفق هست.

درمورد حروف مقطعه قرآن به طور کامل توضیح دهید.
درست هست که انتخاب همسر مسئله ای مهم و حساس هست ولی در عین حال نباید زیاد وسواس به خرج داد.


من حدود 3 سال نماز قضا دارم باید حتما قضای آن را به جا بیاورم یا نه راه حل های دیگری برای
هیچ کس صد % طبق معیارهایی که انسان ابتدائا در نظر دارد آفریده نشده و پرورش نیافته هست .


آیا راست است کسانی که موی سرشان بور (متمایل به زرد) و چشمان آبی یا سبز رنگ دارند از نوادگان
کما این که ممکن هست نسبت به طرف های مقابل شما نیز همین گونه باشد و صد % اون طور که اونان می خواهند نباشید.


در برخی از منابع اینترنتی در مورد شرکت فرزند علی ع با نام عمر بن علی در واقعه عاشورا
بنابراین ضمن حفظ معیارهای لازم باید چند نکته را در نظر گیرید:

رابطه دستگاه حاکم با امام زمان در زمان صفویه چگونه بود؟ تصورم این است که صفویه از نام
1) چون جامعه ما اسلامی هست و اکثر قریب به اتفاق امت تا حدود زیادی متناسب با فرهنگ و ارزش های اسلامی رشد کرده اند نور ایمان و اسلام در غالب دلها تابان هست .


من هنوز در انتخاب دینم پا در هوا هستم ولی چون احتمال می دهم در آینده شیعه شوم دین خود
البته درجات ایمان متفاوت هست ولی شما هم نباید انتظار داشته باشید که حتما از بالاترین سطح ایمانی انتخاب کنید.

بلکه همین که دختری را یافتید که نسبت به وظایف دینی خود کوشاست و گرد معصیت نمی چرخد کافی هست.

در روایات متعددی آمده هست که به هنگام گزینش همسر به اخلاق و روحیات و رفتار خانواده اش بنگرید زیرا او در چنان محیطی پرورش یافته و منعکس نماينده همان روش ها و هنجارهاست بنابراین با تحقیق کافی درباره فرد مورد نظر و خانواده وی، می توانید مطمئن شوید که آیا زن زندگی هست یا نه و به وجود ویژگیهای لازم برای یک زندگی مشترک پی ببرید و بدین ترتیب دغدغه خاطرتان کاهش یابد.
2) شما در صورتی که 70 یا60% از معیارهای خود را در کسی یافتید می توانید به همان اکتفا کنید و بیش از اون را با برنامه ای حساب شده و با اخلاق رفتار و ارشاداتی نیکو و صمیمانه بسازید.

ضمن اون که سطح توقع خود را نباید خیلی بالا ببرید و از طرفی باید بکوشید که خود نیز زوجی نیکو، با وفا، خوش اخلاق و شایسته برای همسرتان باشید.

3) از خداوند در این امر مهم هستعانت جویید.


4) مشورت با بزرگان فامیل و خانواده بخصوص پدر و مادرتان در این رابطه بسیار نافع هست.
5) با نگاهی به ازدواجهای موفق دیگران و کشف رمز موفقیت اونها در این امر به تدریج ترس و وسواس تان از بین خواهد رفت.

و همین که وارد اقدامات عملی در این زمینه شدید با گذر وقت این نگرانی از بین می رود.
در ادامه لازم می دانیم شما را ابتدا با معیارهای کلی انتخاب همسر و سپس راههای احراز اون معیارها آشنا کنیم :
معیارها و ملاک هایی که در انتخاب همسر باید در نظر گرفته شود دو نوع هست .
الف .

اونهایی که رکن و پايه اند و برای یک زندگی سعادتمندانه حتما لازم اند.
ب .

اونهایی که شرط کمال هستند و برای بهتر و کاملتر شدن زندگی اند و بیشتر به سلیقه و موقعیت افراد بستگی دارد.
ملاک های دسته اول عبارتند از:
1.

تدین و دین دار بودن فرد.

زیرا انسانی که دین ندارد هیچ ندارد انسان بی دین در حقیقت مرده ی متحرک هست و کسی که پای بند به دین (که اصلی ترین مسأله زندگی هست) نباشد هیچ تضمینی وجود ندارد که پای بند به رعایت حقوق همسر و زندگی مشترک باشد.

انسان دیندار هرگز نمی تواند با همسر بی دین کنار بیاید و با هم زندگی سعادتمندانه ای داشته باشند.


2.

اخلاق نیک داشتن که منظور داشتن صفات و ایجاد و خوهای پسندیده در نظر عقل و شرع هست .

در واقع اخلاق و دین دو ملاک و معیار اصل در ازدواج و انتخاب همسر هست .


اگر بخواهیم نمونه هایی از اخلاق خوب و بد را اشاره کنیم می توان موارد زیر را ذکر کرد.
الف .

خوش زبانی و بدزبانی زبان ترجمان و بیانگر احوال درون هست و زبان دریچه ای هست از محتویات درون فرد, زبان انسان آینده ی دل اوست
ب .

بزرگواری و حسادت
ج .

خوش خلقی و کج خلقی
د.

حق پذیری و لجاجت
3.

شرافت و اصالت خانوادگی که منظور نجابت و پاکی خانواده هست زیرا ازدواج دختر و پسر تنها پیوند و ترکیب دو فرد نیست بلکه پیوند دو خانواده هست و نمی توان فرمود من می خواهم با خود این فرد ازدواج کنم و کاری به خانواده و فامیلش ندارم .

زیرا این فرد شاخه ای هست از این خانواده و از ریشه های همان درخت خانواده تغذیه کرده هست و صفات اخلاقی , روحی عقل و جسمی اون خانواده را از راه وراثت و محیط و عادات به این فرد منتقل کرده هست .
4.

عقل ; در واقع همان نور افکنی هست که جاده زندگی را روشن می کند و باید زن و شوهر برای اداره ی زندگی و تربیت فرزندان از نیروی عقل و فهم مجهز برخوردار باشند و رشد عقلی کافی پیدا کرده باشند همان طور که ائمه اطهار ما را از ازدواج با افراد احمق و کم عقل نهی فرموده اند.
5.

تناسب , همتایی و کفو همدیگر بودن که از حساس ترین نکاتی هست که باید در انتخاب همسر مورد توجه برنامه گیرد همتایی و تناسب از نظر و جنبه های مختلف مثل
الف .

تدین و میزان پای بندی به دستورات شرع
ب .

همتایی و هماهنگی فرهنگی و فکری
ج .

همتایی اخلاقی و پای بندی به آداب اخلاقی
د.

کفو همدیگر بودن از نظر تحصیلات علمی
ه.

تناسب در زیبایی
و.

تناسب سنی
ز.

تناسب مالی و سطح اقتصادی و...
ملاک ها و معیار و مسائل دیگری که بیشتر مربوط به سلیقه و موقعیت افراد دارد.

در دسته ی دوم برنامه می گیرد و می توان از اون صرف نظر کرد.

ولی برای اینکه بتوانید به یک تصمیم صحیح و عاقلانه ای برسید بهتر هست با افراد مورد اعتماد خویش، والدین، یا اقوام نزدیک دلسوز و عاقل و دارای تجربه مشورت کرده و با دقت کافی تصمیم مناسبی اتخاذ فرمایید.
ما معیارهایى را که در احادیث براى همسر خوب ذکر شده، بیان مى‏کنیم.

شما هم همین شرایط را مد نظر بگیرید و با توکل به خداوند اقدام نمایید.

البته این شرایط نسبت به افراد نسبى هستند و نباید انتظار داشته باشید شخص مورد نظر شما از بالاترین حد اون برخوردار باشد.
حضرت على(ع) ضمن آموزش دعایى جهت ازدواج معیارهایى را براى انتخاب همسر بیان فرموده‏اند که عبارتند از:
1- صالحه (شایسته): خانمى که کارهاى شایسته و مورد پسند خدا را اجرا کند؛
2- ودود: با محبت باشد؛
3- ولود: نازا وعقیم نباشد؛
4- شکور؛ در مقابل نعمت‏هاى الهى شکرگذار باشد؛
5- قنوع: اهل قناعت باشد تا در زندگى تو را به زحمت نیندازد؛
6- غیور: نسبت به دین خدا و عفت غیرتمند باشد؛
7- در برابر احسانى که به او مى‏شود، قدردانى کند؛
8- چنانچه از سوى تو کار ناروایى سرزد، عفو و اغماض کند؛
9- اگر در زندگى یادآور خدا شدى، تو را همراهى کند و اگر خدا را فراموش کردى، یادآور تو شود و به تو تذکر دهد؛
10- اون گاه که از منزل خارج شدى، خودش را حفظ کند؛
11- و هرگاه به منزل وارد شوى، با ورودت خوشحال و مسرور گردد؛
12- چنانچه به او دستور و فرمان دادى، اطاعت کند و اگر براى او قسم خوردى، باورت کند و تکلیف خود را اجرا کند؛
13- و اگر ناراحت شدى و او را مورد غضب برنامه دادى، اسباب خشنودیت را فراهم آورد.

فرمودنی هست همسر ایده آل از صفاتی باید برخوردار باشد که هر صفتی از راهی خاص احراز می گردد.

برخی از این طرق عبارتند از:
1- تحقیق و بررسی از خانواده و چگونگی روابط خانوادگی و فامیلی.

چون هر فردی تحت تأثیر محیط خانواده به دنیا آمده و رشد کرده هست و از اون فضای فرهنگی و اجتماعی تأثیر پذیر بوده و هست.
2- تحقیق و شناسایی دوستان و نزدیکان و رفقای صمیمی در محل زندگی و سکونت، محل درس و محل کار.
3- فرمودگوی مستقیم (ولی تحت نظارت خانواده های دو طرف) با یکدیگر و اطلاع یافتن از نقطه نظرات همدیگر درباره مسائل مختلف و اونچه در آینده می تواند در زندگی مشترک تان تأثیرگذار باشد و کسب اطلاع از میزان اهتمام وی نسبت به ملاک ها و معیارهای معرفی شده.
بنابراین برخی اطلاعات را می توان در غیر از جلسه مشترک بدست آورد.

در عین حال اونچه مهم هست در چنین جلساتی موضوعات ومسائل را طرح کرد و از یکدیگر بپرسید و از ویژگیهای یکدیگر اطلاع بیشتری پیدا کرد.
موضوعات قابل طرح در فرمود و گوى قبل از مراسم عقد مختلف هست؛ زیرا افراد عقیده‏ها، آرمان‏ها، هدف‏ها و خواسته‏هاى گوناگون دارند.

البته بعضى از مسائل و موضوعات عمومى هست و ضرورت دارد جوانان قبل از ازدواج براى آگاهى یافتن از ویژگى‏هاى جسمانى، روانى، اخلاقى یکدیگر مطرح نمايند و درباره اون‏ها به فرمود و گو بنشینند.

نافرموده پیداست، این گونه جلسات حتماً باید تحت اشراف خانواده‏هاى دو طرف صورت گیرد؛ زیرا مذاکره مستقیم و بدون اطلاع خانواده دختر و پسر مطلوب عرف و در اکثر موارد مورد پسند شرع و عقل نیست و به جاى این که زوج جوان را به حقیقت برساند، مایه انحراف و مشکلات دیگر مى‏شود.

در این جلسات مى‏توان درباره مسائل زیر فرمود و گو کرد:
1.

خط مشى کلى زندگى آینده‏
مراد تبیین مبناى زندگى آینده هست؛ براى مثال جوان متدین مى‏خواهد زندگى اش بر پايه قوانین اسلام بنا شود.

در این جا باید از میزان پاى بندى افراد به ارزش‏هاى دینى و اخلاقى سؤال شود.


2.

اهداف زندگى‏
یعنى هدف هایى که هر کدام قصد دارند در زندگى آینده شان دنبال نمايند؛ هدف‏ها و آرمان‏هاى علمى و تحصیلى، اجتماعى، شغلى و...؛ براى مثال تا چه اندازه به ادامه تحصیل علاقه‏مند هست و مشکلات تحصیل را تحمل مى‏کند.

شغل مناسب و مورد علاقه‏اش چیست؟ جایگاه اجتماعى را داراى چه اهمیتى مى‏داند؟ از نظر اقتصادى و مالى به چه سطحى مى‏اندیشد و حداقل و حداکثر چقدر هست؟
3.

چگونگى رابطه با خانواده و بستگان
براى مثال به چه اندازه به رفت و آمد با اقوام و خویشان و نیز دوستان اهمیت مى‏دهید و بر اون اصرار مى‏ورزید؟ به آداب و رسوم فرهنگى و اجتماعى رفتار با بستگان چقدر پایبندید؟
4.

خواست‏ها و انتظارهاى دو طرف از یکدیگر
5.

شیوه تربیت فرزندان
مسؤولیت تربیت با چه کسى هست و چگونه باید اون را آموخت؟
6.

نقص‏هاى جسمانى و بیمارى‏هاى مزمن احتمالى یکدیگر
در این جلسات باید به نکات زیر توجه شود تا به شکل مناسب انجام گیرد و دو طرف به هدف خود دست یابند.


1.

فرمود و گو باید خونسردانه و با آمادگى قبلى و در فضایى آرام و بدون خوف و فشار از طرف دیگران صورت گیرد.


2.

فرمود و گو پس از انجام خواستگارى رسمى از طرف خانوادها و تحقیق و آگاهى از بعضى شرایط که در مرحله تفحص به دست مى‏آید، انجام گیرد نه در ابتداى آشنایى؛ به عبارت دیگر، در واپسین مراحل تحقیق و قبل از مراسم عقد باید فرمود و گو تحقق یابد.


3.

براى موفقیت بیش‏تر، دو طرف باید در ابتداى جلسه از یکدیگر بخواهند صادقانه به پرسش‏ها و مسائل مطرح شده جواب دهند تا از صفات اخلاقى و خصوصیات یکدیگر آگاهى یابند.
در باره احراز صفات معنوی و روحی مانند تقوی و اخلاق از طرق نیز باید عمل کرد:
- بررسی اصالت خانوادگی
- سلامت روابط درون خانواده و مشی زندگی
- احراز برخی از سطوح سلامت روحی و روانی و جسمی ( وسواس و اضطراب و تیک وبد بینی و...)
- تقیدعملی به احکام دینی و مذهبی و اخلاقی مانند نماز اول وقت ، مرجع تقلید داشتن و حساب شرعی و پرداخت خمس و زکات و ...

.
- آگاهی از سطح انتظارات و سطح توقع فردی و خانوادگی.
جهت آگاهی بیشتر نسبت به این موضوع مطالعه کتاب های ذیل مفید خواهد بود:
1- جوانان و انتخاب همسر على اکبر مظاهرى 2- ازدواج آسان و شیوه همسردارى محمد محمدى اشتهاردى 3- ازدواج آسمانى على اکبر مظاهرى 4- ازدواج پایدار کاظمى حقیقى 5- ازدواج در اسلام مصطفى کاشفى خوانسارى 6- ازدواج و روابط زن و مرد نجفى یزدى 7- پیوند دو قلب یا راهنماى ازدواج مهدى پاکزاد 8- جوانان و ازدواج - زندگى بهتر سید احمد واحدى 9- جوانان، ازدواج و مسایل جنسى روح اللّه‏ خالقى 10- راهنمایى ازدواج بهزاد رحمتى 11- همسران برتر، غلامعلى افروز 12- انتخاب همسر، ابراهیم امینى 13- ازدواج مکتب انسان‏سازى، دکتر پاک‏نژاد

برگرفته از پرسمان

پرسمان در تاریخ 2 اسفند ماه سال 1389 در ساعت 09:12 ب.ظ به این سوال جواب داده هست.


70 out of 100 based on 60 user ratings 910 reviews